شناسهٔ خبر: 173433 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

️پیک تردد زوار از پایانه مرزی خسروی دوم تا چهارم شهریور است

کهریزی مدیرکل راهداری کرمانشاه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با اشاره به آمادگی مرز خسروی برای تردد دو میلیون زائر، پیش‌بینی کرد، پیک تردد زوار اربعین از این مرز دوم تا چهارم شهریور ماه (۱۸ تا ۲۰ صفر) باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید شهرام کهریزی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه در نشست خبری با بیان آمادگی کامل مرز خسروی برای تردد زوار اربعین و اقداماتی که از ماه‌ها قبل آغاز شده است، گفت: در حال حاضر روزانه حدود ۱۵۰۰ نفر از این مرز تردد دارند و روند افزایشی تردد زوار آغاز شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۹۸۰ هزار نفر از مرز خسروی تردد داشتند و پیک تردد روزانه به ۷۶ هزار نفر رسید، از آمادگی مرز خسروی برای پذیرش زوار به میزان حدود دو برابر سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که پیک تردد را ۱۸ تا ۲۰ صفر (دوم تا چهارم شهریور) داشته باشیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه مرز خسروی در سال‌های گذشته به‌دلیل برخی مشکلات داخل عراق مسدود بود و با پیگیری‌های مستمر بازگشایی شد، گفت: اگرچه در گذشته مرز مهران بیشتر مورد استقبال بود، اما اکنون این مرز اشباع شده و لازم است زوار از مرز خسروی استفاده کنند.

کهریزی با بیان اینکه مرز خسروی از بهترین امکانات و زیرساخت‌ها برخوردار است، تاکید کرد: این پایانه با هیچ پایانه مرزی دیگر در کشور قابل مقایسه نیست.

وی از احداث ۱۴ هزار مترمربع سایبان در محدوده مرز خسروی که ۱۰۰۰ مترمربع آن در خاک عراق است خبر داد و افزود: طرح جامع اربعین مرز خسروی تدوین شده که نیازهای این مرز را تا چند سال آینده پیش‌بینی کرده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه درباره سایر اقداماتی که برای بهبود ارائه خدمات به زوار اربعین انجام شده است، بیان کرد: امسال برای اولین بار پایش تصویری هوایی در مسیر قصرشیرین تا خسروی را خواهیم داشت که به کنترل ترافیک، ساماندهی تردد زوار، ساماندهی وضعیت پارکینگ‌ها و... کمک خواهد کرد.

به گفته کهریزی، جاده برکت که با هدف تفکیک مسیر تردد زوار و خودروهای باری در دست احداث است، پیشرفت قابل توجهی دارد.

کهریزی روکش آسفالت محور راه کربلا، روشنایی معابر، رفع نقاط حادثه‌خیز، نصب علائم و... را از دیگر اقدامات انجام‌شده دانست.

وی از آمادگی ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری برای جابه‌جایی زوار خبر داد و تاکید کرد: تدابیری اندیشیده شده که با فروش بلیت به‌صورت متمرکز و پیش‌فروش ۷۰ هزار بلیت برای زوار اربعین و... مشکلی برای جابه‌جایی زوار و حتی مسافران در سایر مسیرها ایجاد نشود.

کاهش ۵۰ درصدی آمار کشته‌ها در جاده‌های کرمانشاه

کهریزی با بیان اینکه هدف اصلی از همه اقداماتی که در راه‌ها انجام می‌شود، افزایش ایمنی و کاهش حوادث بخصوص تصادف‌های منجر به فوت است، تاکید کرد: موارد مرگ در محورها براثر سوانح کاهش یافته، به‌گونه‌ای که در نوروز سال ۱۴۰۲ تعداد فوتی‌های تصادف‌ها در راه‌های استان ۱۴ نفر بود و این تعداد با کاهش ۵۰ درصدی در نوروز امسال به هفت نفر رسید.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه در چهار ماه امسال ۹۸ نفر در محورهای استان براثر تصادف کشته شدند که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته ۱۱۰ نفر بود، افزود: ۹۸ نفر نیز عدد بسیار بزرگی است که باید به سمت صفر کردن آن پیش برویم.

کهریزی تعداد فوتی‌های سال گذشته در محورهای استان را ۳۶۲ نفر اعلام کرد و گفت: در کنار استاندارد نبودن راه‌ها، مواردی مانند فرهنگ رانندگی، شرایط جاده و کیفیت خودروها بر حوادث اثرگذار است.

به گفته وی، در زمان‌هایی مانند اربعین و نوروز که حجم ترافیک در محورها زیاد است، موارد حوادث فوتی کاهش می‌یابد، زیرا رانندگان به دلیل شلوغی جاده با سرعت کمتری می‌رانند.

عمر ماشین‌آلات راهداری کرمانشاه بیش از ۳۵ سال است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با اشاره به وجود حدود ۴۸۱ دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری در استان کرمانشاه، اظهار کرد: عمر بیشتر این ماشین‌آلات بیشتر از ۳۵ سال است و نیازمند نوسازی است.

وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار ۶۰۰ میلیارد تومان شامل ۲۰۰ میلیارد از اعتبارات استانی و ۴۰۰ میلیارد از اعتبارات ملی برای نوسازی ناوگان راهداری کرمانشاه اختصاص یافت، افزود: امیدواریم این اعتبارات تا پایان امسال پرداخت شود.

کهریزی تعداد راهدارخانه‌های فعال در استان را که ثابت هستند ۳۷ مورد اعلام کرد که در فصل سرما و با احتساب راهدارخانه‌های موقت به ۴۸ مورد افزایش می‌یابد.

اتمام حجت با مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی

وی از فعالیت ۴۲ مجتمع خدمات رفاهی در محورهای استان خبر داد و گفت: مجتمع‌های خدمات رفاهی کرمانشاه حال و روز خوبی ندارند و اگرچه بر اساس سطح‌بندی باید خدمات متفاوتی ارائه دهند، اما حتی مجتمع‌های سطح یک نیز آن‌طور که باید خوب عمل نمی‌کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با انتقاد از اینکه فعالیت برخی از این مجتمع‌ها صرفاً به عرضه سوخت محدود شده است، افزود: این در حالی است که ایجاد رستوران‌های خوب، هایپرمارکت، فروشگاه و... در مجتمع‌های خدمات رفاهی می‌تواند برای آنها درآمدزایی داشته باشد.

کهریزی از اتمام حجت با این مجتمع‌های خدمات رفاهی برای ارتقای کیفیت خدمات آنها خبر داد.